Sparer penger på grønn elvarebil

Det er ikke bare klimaet som tjener på at varebilene i Oslo blir elektriske. Gode støtteordninger gjør det både lønnsomt og enkelt å kjøre fossilfritt.
19. mai 2021
Elektrovarer til byggeplasser er en gjenganger i budbilene.

Alexandra Aune ruller nærmest lydløst inn på parkeringsplassen i en knallgrønn varebil. Aune var den første sjåføren Dønn Grønn ansatte for to år siden. Nå skal Aune levere elektrovarer til en byggeplass – på en klimavennlig måte.

– Det er veldig fint å kjøre elektrisk! Jeg føler jeg gjør noe bra for byen, sier hun og smiler stolt.

Det er godt med lasteplass i el-varebilen som Aune kjører for Dønn Grønn.

Nye støtteordninger for elvarebiler

Aune var ganske alene om å kjøre elektrisk nyttekjøretøy da hun begynte som sjåfør, men nå merker hun at det blir stadig flere som henne. Og det er kanskje ikke så rart, støttetiltak har gjort det enklere og mer lønnsomt å ta grønne valg.

I 2019 opprettet Enova en støtteordning for nettopp elektriske varebiler, og det på toppen av avgiftsfritaket vi har fra før. I tillegg innføres det fritak for bompenger for lette elektriske varebiler fra 1.januar 2021, men for å få fritak må du ha gyldig AutoPASS-avtale og brikke.

Fred Magne Skillebæk fra elbil24.no er overbevist om at pris er et godt virkemiddel for å gjøre nyttetransporten grønn, noe som er et nødvendig tiltak for at Oslo innen 2030 skal nå målene om reduserte klimagassutslipp med 95 prosent.

– Det er masse å gjøre. Det kan virker som det er stadig flere som ønsker å bestille bud med grønne biler.
- Alexandra Aune

– Det aller største hinderet sitter i hodet på kundene, for enkelheten med elbiler må erfares før man tør stole på rekkevidder som i utgangspunktet kan høres lav ut. Når brukerne lærer seg lademønster som passer til bruksmønsteret, så er dette sjelden et problem. Jeg tror også næringssjåfører vil sette pris på enkelheten rundt elbiler, sier han.

Ladeangst

Hos Dønn Grønn har nye varebiler med bedre kapasitet kurert de fleste sjåførene for rekkeviddeangst. Kun én gang har de opplevd at en sjåfør har gått tom for strøm. Nå er det ladeangsten som har overtatt.

– Jeg har opplevd å stå opptil en halvtime i kø før jeg kan begynne å lade. Det kan være litt stressende når man har mye å gjøre, men jeg prøver å bruke ladepausene godt, til å slappe av, spise mat og høre på musikk, forteller Aune.

Kommunens klimabudsjett har tiltak som vil hjelpe, ikke minst at håndverkere og andre næringsdrivende som velger elektrisk blir belønnet med egne ladepunkter, parkeringsplasser og vareleveringslommer. I tillegg kommer Oslo kommune med egen tilskuddsordning for hurtiglader til elvarebil. Ordningen retter seg mot eiere og brukere av elektriske varebiler og tilknyttede tjenester og skal gå til etablering av ladere med effekt på minimum 50 kW.

Tidligere har utvalget av elektriske varebiler vært begrenset, men det er i ferd med å endre seg. 16 prosent av alle nyregistrerte varebiler i Oslo var elektriske i 2019. De åtte første dagene etter at Enova åpnet sin tilskuddsordning ga de støtte til kjøp av hele 2246 elvarebiler på landsbasis, skriver Dagens Næringsliv. Det er flere enn det ble solgt i Norge i hele fjor.

– Alle bilprodusentene som er store innenfor varebiler, ser elektriske varebiler som en kommende løsning. Trendene er i første omgang at vi får elektriske versjoner av kjente modeller, men etterhvert vil vi også få se biler som er laget som elbiler fra bunnen av, sier redaksjonssjef Skillebæk.

Vi benytter informasjonskapsler (cookies) til statistikkformål. Ved å benytte www.klimatilskudd.no aksepterer du denne bruken.
OK
Les mer